23 decembrie 2021

2 comentarii

Metode sa hranesti mai bine un copil slab sau care nu mananca destul

Articol scris de Luiza C. pe data de 23/12/2021

Durata articol: minute


[OFERTA ZILEI] Primesti sfaturi si resurse premium direct la tine pe mail cu mai putin de 1 LEU pe zi. Apasa aici ca sa incepi chiar de saptamana viitoare!

Daca ai un copil slab sau sub greutatea standard ( a tabelelor) cel mai probabil ca te ingrijorezi de starea lui de sanatate. In articolul asta vei gasi informatii care sa te ajute sa iti calmezi starea de anxietate, sa intelegi ce date sunt trecute de obicei in tabele, dar si ce sa faci ca sa ii imbunatatesti meniul.

Multi parinti care ne scriu si care aduc in discutie tema copiilor mofturosi, se leaga de cele mai multe ori si de greutatea copilului. Nu este o regula ca un copil mofturos sa fie si slab, dar in principiu greutatea este legata de modul in care copilul mananca.

De multe ori insa, teama ca cel mic mananca prea putin sau este subnutrit nu are fundamente reale. (ca intotdeauna excludem aici cazurile medicale).

Ideea e cam asa. Si eu cand eram mica eram un copil slab. Nu mancam cine stie ce, dar imi aduc aminte ca si la scoala eram slaba.

Asa am fost toata perioada pana la liceu si au fost prea putine momentele in care m-am simtit diferita doar pentru ca eram mai slaba decat alte fete.

Copii subponderali sau doar slabi?

Unii copii sunt programati sa fie mai slabi, iar altii chiar de la nastere mai grasuti. Nu exista o regula generala si tocmai de aceea ar trebui sa va preocupe mai mult ce mananca, ce valoare nutritionala are mancarea si modul in care se dezvolta pe parcurs si nu neaparat greutatea.

Evident, greutatea poate fi un indicator pentru starea de sanatate si modul in care copilul primesti nutrientii de baza, dar pentru asta e nevoie sa fii foarte bine organizat. 

O planificare riguroasa a meniului din momentul in care cel mic apare in familie, te poate ajuta sa urmaresti ce anume se intampla cu copilul tau, cum anume rotesti alimentele ca sa ii asiguri un flux optim, dar si sa integrezi totul in ritmul familiei.

Daca te intereseaza mai multe despre planificarea meselor si cum anume sa faci asta mai eficient te poti abona la seria GRATUITA de strategii cu privire la Planificarea eficienta a meselor. Tot ce ai de facut este sa te abonezi aici la newsletter si vei primi automat si mailurile despre planificare..

Intr-o lume in care se acorda multa atentie la ceea ce mancam, dar si pentru a tine sub control obezitatea la copii, greutatea sub barem a copilului poate fi la fel de ingrijoratoare.

Mai ales daca este un copil mofturos.

Mai ales daca copilul nu mananca si te chinui cu el la fiecare masa.

Un lucru insa pot sa ti-l spun din experienta. Majoritatea copiilor sunt ok daca mananca, se joaca si dorm bine.

Cum sa ajuti un copil care este mai slab

Daca ai un copil care mananca putin si este si slab pe deasupra, trebuie sa mentionez de la inceput ca nu e vorba doar de a-l face pe copil sa manance. Strategiile in zona asta sunt diverse, dureaza si cer ceva mai mult atentie.

In acest articol discutam despre cum sa iti calmezi ingrijorarea si ce poti face ca sa ii suplimentezi mesele cu nutrienti de baza sau care ii lipsesc.

1. Discuta cu pediatrul

Medicul ar trebui sa aiba deja o evidenta a cresterii lui si pentru majoritatea copiilor este usor sa urmaresti evolutia pe baza predictibilitatii.

Daca se intampla ceva in tot acest traseu, o garta a evolutiei in greutate este un bun indicator. Atat timp cat copilul mentine o constanta si o curba greutate/inaltime poti fi sigur ca exista un aport bun de nutrienti.

2. Nu scoate din ecuatie vitaminele pentru copii

Chiar daca unii copii sunt de la nastere mai slabi, unii dintre ei pot avea aceasta conditie de la diverse alergii sau chiar de la un comportament mofturos extrem.

Sunt cazuri in care chiar poate pierde in greutate.

Daca copilul nu are in meniu o intreaga grupa importanta (fructe, lactate, cereale) si consuma mai multe alimente procesate, un adaos de multivitamine poate fi o solutie prudenta in dieta sa.

3. Apeleaza la super-alimente

Orice mancare pe care copilul pune mana poate fi un mijloc de a-l imprieteni cu mancarea si de a-l ajuta sa mai castige cateva grame.

Uite cateva sugestii de care sa tii cont:

- adauga in mancare unt sau ulei de masline (chiar si ulei de peste)

- adauga in anumite feluri branza rasa sau smantana

- adauga fructe in iaurt 

- alege lapte cat mai gras

- prepara orice cereale cu lapte in loc de apa

- adauga in clatite, briose extra ou sau unt

4. Nu uita de gustari

Daca ai un copil care prefera inainte de culcare sa mai manance ceva, atunci e un bun moment sa te folosesti de acest obicei. O felie de paine cu unt de arahide, o briosa facuta in casa sau o banana sunt perfecte pentru acest moment.

Ora de dinainte de culcare este "ora de aur", adica momentul in care poti suplimenta caloriile lipsa si poti sa fii sigur ca ele nu vor fi consumate rapid!

Snack Attack: Inscrie-te pe lista de asteptare a noului curs despre gustarile copiilor.

5. Nu te folosi de santaj sau de amenintari ca sa il faci sa manance

Daca incerci sa il fortezi sa manance sau il santajezi cu desert nu faci altceva decat sa accentuezi dinamica negativa a meselor. Mai mult, o astfel de abordare chiar il poate transforma intr-un copil mofturos sau chiar sa dezvolte o reactie adversa fata de ora mesei (sau statul la masa).

Ce ar trebui sa faci?

Incearca sa iti faci un plan de mese si sa te tii de el - mese regulate, gustari, activitati si somn. Ofera meniuri sanatoase, din toate grupele de alimente si planifica in asa fel incat sa treci prin toate grupele esentiale: proteine, lactate si legume.

Daca ai probleme cu planificarea meselor te poti abona aici la un mini-curs gratuit care sa te ajute sa incepi!.

Chiar daca nu il poti forta sa manance, poti sa il lasi pe copil sa aleaga ce sa manance sau sa te folosesti de ceea ce stii ca prefera sa manance. In pasul asta tot ce poti face este sa il lasi pe el sa decida cat anume va manca.

Ai nevoie de ajutor?

Tine minte, unii copii sunt mai slabi. E parte din constitutia lor. Unii pot fi asa si datorita unor lipsuri alimentare, dar acest lucru se poate descoperi pe un grafic. Daca aceste sugestii nu te ajuta, poti cere sfatul unui pediatru in ceea ce priveste greutatea si apetitul copilului.

Daca consideri ca totul se rezuma la modul in care mananca si mesele lui nu reprezinta o varietate nutritionala, gasesti si aici sfaturi care sa te ajute. Poti incepe cu articolele si sfaturile gratuite, dar si cu a incepe sa te organizezi.

Un jurnal zilnic (chiar de la inceputul diversificarii) te poate ajuta sa descoperi preferinte, sa gatesti mai eficient si chiar sa faci economii.

In final, copilul va beneficia de mese mai echilibrate si care sa il faca sa recupereze eventualele lipsuri.


Ti-a placut acest articol? Da-l mai departe #mofturosilamasa


Luiza C.

luiza c

Pasionata de gatit. Mama si blogger.

Cred ca orice mama isi poate invinge frustrarile cand vine vorba de a gati pentru copilul ei si de a crea o baza pentru un stil de alimentatie sanatos.

Am pus in acest blog experienta mea legata de un copil mofturos care m-a facut sa inteleg ca a gati inseamna mai mult decat o carte de bucate si niste retete speciale pentru copii. Sper sa te ajute si pe tine!

Citeste pe aceeasi tema:

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >

     ESTI PREGATIT PENTRU UN NEWSLETTER #NEMOFTUROS? 

    Bucura-te de momentele complicate, reale si amuzante ale vietii de parinte cu sfaturi practice direct la tine pe mail. Fara SPAM, doar educatie alimentara.