31 mai 2021

1 comentarii

Cateva reguli de baza cand alegi gustarile pentru copii de 1an+

Articol scris de Luiza C. pe data de 31/05/2021

Durata articol: minute


[OFERTA ZILEI] Primesti sfaturi si resurse premium direct la tine pe mail cu mai putin de 1 LEU pe zi. Apasa aici ca sa incepi chiar de saptamana viitoare!

Ca parinte, sa alegi gustari sanatoase pentru copii poate fi de multe ori confuz. De fapt, uneori e greu sa mai distingi gustarea de un desert sau chiar de o masa. Vreau sa va ofer in acest articol cateva sfaturi de care sa tineti cont cand puneti in meniu gustari pentru copiii vostri.

Parintii din ziua de azi sunt pusi in fata multor alegeri, mai ales in raport cu tonele de informatii despre alimentatia copiilor. Oriunde online, comunitati de mame compun retete, inlocuiesc ingrediente de baza cu substituenti greu de pronuntat, alimentand cumva teama ca nu hranim bine copiii si ca ce e prin comert le face doar rau.

Parerea mea este ca ideal ar fi sa ramanem cat mai mult la trio-ul: alimente variate (toate grupele) - mancare locala (si pe sezon) - procesare minima (fara prajeli); dar stim ca nu intotdeauna putem gati acasa sau sa refuzam alimente care nu sunt de aici - multumita globalizarii acum avem rosii, banane si portocale tot timpul anului...

Nu e un lucru neaparat rau, dar multe dintre ele sunt fara gust, grabite la coacere si livrate doar pentru a umple rafturile supermarketurilor. (va reamintesc sa spalati bine legumele si fructele).

Ai auzit de atatea ori cred:

"Gustarile ambalate nu sunt bune, fac rau copilului si nu aduc nimic bun in alimentatie."

"Mancarurile procesate nu sunt pentru copii."

"Dulciurile sunt daunatoare in meniul copiilor."

"Gustarile in mare parte sunt doar calorii goale."

"Produsele cu zahar nu sunt indicate copiilor."

Si multe astfel de propozitii, majoritatea catre gustarile copiilor. Dar, daca analizam cumva implicatiile si rolul acestor gustari si le folosim pentru a construi in jurul lor obiceiuri sanatoase pentru educatia copiilor?

De ce sunt importante gustarile pentru copii

Nu e un secret pentru nimeni ca tuturor copiilor le plac gustarile, dar si ca ele sunt importante din punct de vedere nutritional. Orice meniu pentru copil arata in mare la fel: 3 mese principale si 2 gustari. 

Partea cu adevarat provocatoare pentru parinti este nu doar sa mentina balanta aceasta, dar si sa gaseasca gustari sanatoase, pline de nutrienti esentiali, care sa fie usor de pregatit si indragite de copii.

gustari-copii-1an

Cam multe conditii, nu?

Parintii au in general probleme cu gustarile dulci, pline de zahar care anuleaza pofta de mancare, decaleaza mesele si reprezinta punctul de plecare in certurile de la masa.

Pe cat de importante sunt aceste gustari pentru copii, pe atat de important pentru parinti este sa ofere variante cat mai sanatoase - chiar sa le foloseasca pentru a suplini momentele in care mananca putin.

Inscrie-te pe lista de asteptare a noului meu curs despre gustarile copiilor.

E important sa servim gustari variate si sa tinem cont de preferintele copiilor tocmai pentru a-i expune la o multime de arome si texturi. Cel mai important este insa ca aceste gustari sa contina nutrienti esentiali, sa nu fie ultra-procesate si cu adaos mare de zahar sau sare. 

Stim deja ca un consum mare de zahar poate sa cauzeze o multime de probleme, iar copiii sunt cu atat mai expusi - toate studiile spun ca copiii mananca mai mult zahar decat ar trebui si de aici probleme de sanatate.

Provocarea vine cand trebuie sa alegem si ne intrebam: cat zahar e ok si cum sa facem gustari si deserturi care sa fie sanatoase pentru toata familia?

Ei bine, exista cateva repere si va las mai jos un infografic pe care sa il analizati si sa va faceti o idee despre ce inseamna un aport zilnic de 100g de zahar. El este bazat pe un meniu al adultilor, dar exemplul este bun in situatia asta pentru a intelege cat de mult zahar avem zilnic pe masa, fara a face diferenta intre zaharurile naturale si cele care sunt adaugate.

Infografic---100g-zahar-pe-zi

Studii recente au aratat niste cifre destul de ingrijoratoare in ceea ce priveste alegerile pe care le fac parintii:

  • 90% dintre parinti au zis ca ofera copiilor gustari cu zahar si e un criteriu cand le aleg
  • 1 din 5 parinti au spus ca nu stiau cat zahar contin produsele pe care le dau copiilor
  • peste 50% nu stiu care sunt limitele maxime ale aportului de zahar
  • mai mult de 30% dintre ei nu stiu ce inseamna prea mult zahar pentru un copil

Acum trebuie sa fac o precizare. Cand gasim de obicei explicatii cu privire la cantitatea de zahar lucrurile sunt relative si depinde de alti factori.

Ce inseamna asta?

Pai, nu tot zaharul este la fel. De exemplu, zaharul din produsele lactate si din fructe este in forma lui naturala. In opozitie, zaharul adaugat este acela care este SPECIAL adaugat (si procesat) ca produsul sa fie mai dulce: ciocolata, prajituri si in general cam tot ce e vandut sub forma de desert si gustari dulci.

Acum, probabil ca va vine in minte intrebarea care este diferenta intre cele doua tipuri de zahar. Fara sa fac din asta o filosofie, pot sa va spun ca diferenta sta in faptul ca produsele care au zaharuri naturale au pe langa asta si fibre, vitamine si minerale si sunt cu totul altfel preluat de organism. 

Produsele pe care il recomand si care imi plac in formula asta sunt fructele uscate care au in plus fier si vitamina C.

Recomand ca atunci cand optati pentru "ceva dulce" sa va orientati cat de mult spre "fara zahar" si sa ocoliti: sucurile, bomboanele, cookies-urile de orice fel de pe la magazin, diverse tipuri de fursecuri pre-ambalate etc.

Optiunea ideala este cea in care alegem produse neprocesate cum ar fi fructe, iaurt sau biscuiti facuti in casa. Stim insa ca nu putem avea doar astfel de gustari la indemana, avand in vedere ca mare parte din ele trebuie sa fie mobile si usor de servit pe afara. Aici apare solutia de a avea gustari usor de preparat si usor de transportat - daca vrei sa ai la indemana astfel de retete de gustari nu rata lista de inscriere la viitorul curs dedicat gustarilor pentru copii.

De ce sa tii cont cand alegi gustarile pentru copii

  • cat mai putin zahar

Asa cum am zis si mai sus, e important sa avem ca reper cele 100 de grame de zahar/zi. Ca regula, eu ma bazez pe gustari fara prea mult zahar, dar daca nu se poate incerc sa cumpar ceva ce are sub 10g de zahar.

De aceea prefer anumite batoane cu seminte, chips de orez sau hummus si anumiti biscuiti sau grisine.

  • fibre, cat mai multe fibre

Fibrele au multe beneficii, principalul fiind ca ofera satietate. Ele sunt digerate mai greu (adica tin de foame) si sunt dizolvate in zahar si carbohidrati ceea ce inseamna o stabilizare a energiei copilului, a zaharului din sange si a apetitului.

Ideal ar fi o gustare care sa aiba 3-5 grame de fibre, dar daca nu gasiti asa ceva apelati la solutia mea de urgenta: port mereu cu mine o cutie cu mix de nuci si fulgi de cocos si mango. Combinatia asta pentru noi s-a dovedit a fi ideala!

  • citeste etichetele

Stiu ca uneori nu avem cum sa alegem sau timp sa citim tot ce scrie pe ce cumparam, dar macar cand e vorba de copii e ok sa va aruncati un ochi pe etichete. Regula pe care o aplic e simpla: fara conservanti, coloranti si arome si in principiu ceva ce poate fi citit. 

  • planificare cat cuprinde

Cand ai acasa un copil mic, timpul trece extrem de repede si te trezesti ca nu ai nimic de mancare. De aia e bine sa fii pregatit si asta inseamna planificare. Incearca pe cat posibil sa iti planifici meniul si iti va fi mult mai usor sa faci cumparaturi, dar si sa iti tii copilul alimentat mai bine si chiar mai ieftin.

Ca nota finala, retineti ca pe etichete componentele sunt trecute de la cantitatea cea mai mare la cea mai mica. Daca un baton contine alune si merisoare in primele ingrediente atunci poate fi o gustare excelenta! 

Ce va recomand ca sa alegeti ca gustari pentru cei mici:

- feliute de mar sau banana

- fulgi de cocos si mango

- caise uscate, struguri sau pepene galben

- sticks-uri sau grisine si bucati de branza

- briose facute in casa cu lapte

- clatite cu unt de arahide

- iaurt grecesc cu bucati de fructe

- tortilla cu hummus

In concluzie, scopul acestor reguli este sa oferiti gustari sau deserturi mai sanatoase si care sa contina mai putin zahar. Daca o gustare pe care o cumparati are peste 10g de zahar, ar fi bine sa o ocoliti si sa luati orice altceva: cateva nuci, sticksuri orice poate fi o gustare rapida si care sa nu adauge zahar in meniu mai mult decat e necesar.

Daca poti servi gustari de casa sau combinatii de fructe si legume cu atat mai bine! Este clar ca ele sunt o alegere mult mai buna, dar trebuie sa fim pregatiti si pentru cand plecam in deplasare sau pentru cand suntem in parc.

Vara a venit deja si am asteptat-o cu totii! Vremea de afara ne ajuta sa iesim mai mult, dar si sa oferim gustari proaspete si diverse. Daca e sa ne luam dupa cate gustari ar trebui sa le oferiti, ei bine, nu e o regula.

Fiecare familie are ritmul ei, dar ca parinte voi detineti controlul cu privire la ce si cat de des le oferiti.

Am spus mereu cat de important este ca parinti sa fim documentati -  daca nu vreti sa pierdeti nimic din ceea ce scriu aici -  va puteti face oricand un cont gratuit si sa cititi din ghidurile pe care le-am pus in libraria Mofturosi la Masa.


Ti-a placut acest articol? Da-l mai departe #mofturosilamasa


Luiza C.

luiza c

Pasionata de gatit. Mama si blogger.

Cred ca orice mama isi poate invinge frustrarile cand vine vorba de a gati pentru copilul ei si de a crea o baza pentru un stil de alimentatie sanatos.

Am pus in acest blog experienta mea legata de un copil mofturos care m-a facut sa inteleg ca a gati inseamna mai mult decat o carte de bucate si niste retete speciale pentru copii. Sper sa te ajute si pe tine!

Citeste pe aceeasi tema:

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >

     ESTI PREGATIT PENTRU UN NEWSLETTER #NEMOFTUROS? 

    Bucura-te de momentele complicate, reale si amuzante ale vietii de parinte cu sfaturi practice direct la tine pe mail. Fara SPAM, doar educatie alimentara.