19 martie 2021

9 comentarii

Top 5 mancaruri pe care le folosesc ca “safe food”

Articol scris de Luiza C. pe data de 19/03/2021

Durata articol: minute


[OFERTA ZILEI] Primesti sfaturi si resurse premium direct la tine pe mail cu mai putin de 1 LEU pe zi. Apasa aici ca sa incepi chiar de saptamana viitoare!

Inainte sa intram in tema articolului si sa va spun cum am ajuns sa il scriu, haideti sa va spun cel mai important lucru: nu exista mancaruri universale pentru copii mofturosi.

Nu poti scrie o lista cu cateva retete si care sa fie pe placul tuturor copiilor cu atat mai mult al celor care au probleme in a se "imprieteni" cu mancarea.

Dar, exista o tehnica pe care eu o folosesc cu succes inca de cand am inceput sa mancam alimente solide: ma asigur ca am tot timpul la masa un aliment din zona "safe food" care sa ii faca Ilincai introducerea catre orice aliment nou.

Ce inseamna safe food?

In aceasta categorie intra alimentele cu care copilul este invatat deja sau se afla pe lista lui de preferinte. Daca esti atenta la ce anume prefera copilul iti este mult mai usor sa te organizezi cu meniul, dar si sa introduci alimente noi.

Trebuie doar sa urmaresti ce anume mananca cu placere, ce refuza si ce legatura exista intre toate alimentele.

Metoda asta a dat super rezultate pentru noi, iar daca vreti sa incercati, v-am pregatit o Fisa a Preferintelor pe care sa o completati si sa o folositi pe acelasi sistem.

Gasiti fisa mai jos, eu sper sa va ajute!

Copilul tau ce preferinte are?

Descopera azi!

Ceea ce va voi prezenta mai jos reprezinta felurile mele "safe", pentru ca le folosesc ca pretext pentru a introduce alimente noi o data ce s-a imprietenit bine cu ele.

Am discutat cu pediatrul nostru, dar si cu un nutritionist si am gasit puncte comune in aceste feluri, puncte care au ajutat si alte familii cu copii mofturosi.

O sa vi le prezint pe toate mai jos si poate gasiti puncte comune sau o sa va folositi de ele ca sa introduceti alimente noi micului vostru mofturos.

Cum te poate ajuta o strategie cu alimente preferate

In general, ideea din spatele diversificarii este sa iti imprietenesti copilul cu mancarea solida si sa il educi sa manance ceea ce mancati si voi. Sau macar cateva guri din carne, legume si fructe. De ce am zis doar de astea?

Pentru ca in general, carbohidratii nu sunt o problema: cartofii, pastele, painea sunt in topul preferintelor tuturor copiilor.

Avantajul este ca in general copiii mofturosi nu prea mananca felurile amestecate, iar daca o fac sunt extrem de selectivi. Am scris un articol pe pe tema asta cu privire la mancarurile cu sos.

Dezavantajul este insa ca saltul de la o portie de cartofi prajiti la broccoli este imens. 

Si daca prefera totusi broccoli sau fasole verde o sa vedeti un tipar: va prefera conopida sau mazarea. 

Este foarte important sa evaluezi CE MANANCA copilul, sunt indicii pretioase cu privire la lista pe care ar trebui sa o faci.

Mai mult, iti da semnale daca copilul prefera alimente moi, dulci sau crocante.

Acest pattern alimentar te va ajuta sa stai in zona de safe food, dar si sa gasesti formula prin care sa ii pui in meniu alimente noi.

Ca in exemplul de mai sus, pentru ca Ilinca este foarte incantata de broccoli, a fost usor sa ii dau in acelasi fel conopida. Pe metoda asta, folosesc constant aceste preferinte in avantajul meu.

Clar, orice copil mofturos este unic, dar cu siguranta puteti gasi un anumit pattern. Asa ca, va impartasesc mai jos 5 feluri pe care eu le gatesc constant si care reprezinta baza prin care pavam drumul spre toate alimentele pe care mi-as dori sa le manance.

Safe Food #1: Clatite

Va incurajez sa incercati macar un singur fel din cele pe care vi le prezint, din cate stiu ele sunt comune multor copii. Poate ca par banale, dar sa stiti ca exista un motiv intemeiat pentru care ele exista pe lista multor pediatri si nutritionisti.

Clatitele sunt preferate de majoritatea copiilor care adora mancarea moale si eventual aromata. De aici e foarte usor sa faci trecerea la waffe, clatite americane, briose si cornuri.

Incercati sa nu va concentrati prea tare pe arome, pe zaharul pe care il folositi etc - o sa aveti timp de asta. Incercati in schimb sa gasiti combinatii care sa ii placa copilului.

Puteti face briose acasa (aveti si aici cateva retete) si cel mai important e ca puteti sa implicati si copilul sa le faca. 

Ce poate fi mai frumos decat sa va distrati impreuna in bucatarie?

O data ce incepe sa manance puteti experimenta cu ingrediente noi ca dovleac, zucchini si chiar fulgi de ciocolata.

Safe Food #2: Carne de pui

Noi am inceput cu aripioare de pui la cuptor, chiar daca din cate stiu sunt o gramada de copii care nu se ating de carnea de pui. 

Pentru acestia puteti incerca cu chiftele, sunt mai moi si au o textura care necesita mai putin efort de mestecare. 

Ideal este sa faceti voi chiftelutele acasa - reteta pe care eu o fac de fiecare data - si sa tineti cont de 1 mic truc ca se fie pe placul mofturosilor:

Daca prefera alimentele mai crocante sa le faceti mai maronii, evitand insa orice urma de arsura. Pasul urmator este sa ii dati fasii de carne din ciorba sau carne facuta la gratar.

Copilul tau nu arata interes pentru mancare? 

Daca inca iti este teama ca nu mananca cat trebuie sau ca nu va depasi niciodata etapa "piure" e timpul sa il ajuti.

Safe Food #3: Chips-uri de tortilla

Ei bine, aflu tot mai des despre copii care nu mananca paine. 

Pare ciudat, nu?

Ei bine, din ce vorbesc si cu alte mamici se pare ca o mare parte dintre acesti copii adora chipsurile de tortilla sau de orez (atentie, nu vorbim de chipsurile de cartofi de la punga!)

Noua ni s-a potrivit foarte bine acest aliment in primul rand pentru ca este usor de pus alaturi de alte alimente, dar si pentru ca poate fi usor de inlocuit. L-am pus de fiecare data langa supa de porumb, si a fost de fiecare data un succes.

Acum stau la loc de cinste ca gustare si pot sa zic ca pentru noi au facut trecerea de la piure la alimentele crocante.

Asa am inceput sa fac in casa crutoane, iar ulterior am trecut usor la porumb fiert si la tortilla moi cu care facem acum sandwichuri sau quesadilla.

Safe Food #4: Bacon

Am ales sa pun baconul dupa chipsuri pentru ca exista o legatura intre ele. Asa cum am scris si mai sus, la noi alimentele crocante au avut si au cel mai mare succes.

Baconul a venit ca ceva firesc mai ales cand am inceput sa servim ou de dimineata. Nu am avut niciodata problema ca e carne mai grasa, mai ales ca gustul inconfundabil s-a dovedit a fi foarte apreciat.

Asa am inceput sa il intergrez si alaturi de supe creme - mai ales in zilele in care nu manca carne deloc. 

Dupa ce va manca bacon, copilul are sanse mai mari sa incerce carne, indiferent de modul in care o gatesti.

Safe Food #5: Morcov

Multi copii mofturosi au o problema cu legumele si morcovul intra in meniul lor inca din perioada diversificarii. Problema este ca pot fi reticenti la gusturi prea accentuate, tocmai de aceea vor simti diferenta cand extragem morcovul din piureuri si il servim separat.

Cu toate astea, morcovul e dulce si nu are o aroma prea puternica. Puteti incerca cu fasii de morcov sau daca va e mai la indemana cu baby carrots

Avantajul este ca ii poate atrage culoarea, textura - multi copii prefera sa se "lupte" cu ceva tare si care poate fi molfait dupa plac - dar si ca au un aport de fibre.

Multi copii se descurca bine cu bucatile de morcov si fac trecerea apoi la cartof dulce, mar si chiar castravete.

Ce e de facut daca refuza aceste mancaruri?

Cand vorbim de copii mofturosi sunt multe aspecte de luat in seama si e important sa aveti un plan si mai ales un meniu. E important sa aveti informatii din primii pasi ai diversificarii pe care sa ii exploatati si sa ii folositi pentru a introduce alimente noi.

In plus, aceste alimente pe care vi le-am mentionat nu sunt batute in cuie si nici nu vor fi un succes daca le serviti de 2-3 ori.

Planuiti sa le aveti in meniul saptamanal de cel putin 2-3 ori in diverse momente ale zilei si puteti incepe cu cate unul o data.

Incercati sa nu puneti toata miza pe a manca aceste alimente, e ok si daca doar le gusta. Continuati sa le serviti, iar daca vreti sa grabiti ritmul introduceti din ele si in meniul vostru si mancati impreuna.

Puterea exemplului si faptul ca un todller e foarte atent la ce aveti inclusiv voi parintii in farfurie, poate contribui enorm la a-l ajuta sa devina si mai curios cu privire la noul fel.

Pastrati-va calmul si mentineti o atmosfera calda chiar daca nu se atinge de nimic. Copiii simt daca avem anumite asteptari si chiar daca nu pot sa se exprime vor refuza sa manance alimente despre care simt ca le bagam cu forta.

Te intereseaza sa stii mai multe despre copiii mofturosi?

Nu uita sa citesti mai multe despre Fisa de Preferinte a Mofturosilor si sa salvezi o GRAMADA de timp cand vine vorba de a gati. Printeaz-o si tine-o la indemana in bucatarie.

Apasa aici ca sa ai acces imediat la fisa.


Ti-a placut acest articol? Da-l mai departe #mofturosilamasa


Luiza C.

luiza c

Pasionata de gatit. Mama si blogger.

Cred ca orice mama isi poate invinge frustrarile cand vine vorba de a gati pentru copilul ei si de a crea o baza pentru un stil de alimentatie sanatos.

Am pus in acest blog experienta mea legata de un copil mofturos care m-a facut sa inteleg ca a gati inseamna mai mult decat o carte de bucate si niste retete speciale pentru copii. Sper sa te ajute si pe tine!

Citeste pe aceeasi tema:

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >

     ESTI PREGATIT PENTRU UN NEWSLETTER #NEMOFTUROS? 

    Bucura-te de momentele complicate, reale si amuzante ale vietii de parinte cu sfaturi practice direct la tine pe mail. Fara SPAM, doar educatie alimentara.