8 aprilie 2021

4 comentarii

Strategii simple ca sa introduci mai multe legume in meniul copilului

Articol scris de Luiza C. pe data de 08/04/2021

Durata articol: minute


[OFERTA ZILEI] Primesti sfaturi si resurse premium direct la tine pe mail cu mai putin de 1 LEU pe zi. Apasa aici ca sa incepi chiar de saptamana viitoare!

Te invit alaturi de o comunitate de mame care se educa, evolueaza si se implica activ in cresterea sanatoasa a copiilor - fa-ti aici un cont gratuit si ai acces permanent la resurse despre alimentatia copiilor, mofturosi sau nu.

Da, stim cu totii, legumele sunt un fel de etalon cand vine vorba de mancare. Pline de vitamine, fibre si alte componente bune pentru imunitate.

Exista zeci de studii care zic ca o dieta cu multe fructe si legume are nenumaroase beneficii pentru sanatate, cu implicatii bune pentru boli de inima si o greutate normala.

Suna bine si stim cu totii bucatile astea de teorie, dar daca copilul nu vrea sa manance legume si prefera painea goala in locul unei bucati de morcov, ghici ce:

  • nu inseamna ca nu ii plac legumele si ca nu va manca niciodata
  • nu e o drama si nu va duce la imbolnavirea lui
  • nu trebuie sa tragi concluzia ca tu nu stii sa ii gatesti sau sa ii prezinti legumele la masa
  • nu ai dat gres cu meniul si nu ar trebui sa iti fie teama ca nu va manca la gradinita

De ce sunt unii copii care nu mananca legume?

Ei bine, sunt o gramada de motive, dar o sa iti mentionez doar cateva mai importante:

- legumele nu sunt usor de mancat in forma lor, chiar daca le-ai servit cu succes sub forma de piure

- unele persoane nu agreeaza gusturile prea puternice: varza, ridichi; broccoli se incadreaza cu brio aici

- unele legume nu sunt agreate datorita texturii lor; rosii, vinete, dovleac, telina etc

- pentru ca in casa nu se mananca prea multe legume (parintii sunt un exemplu, remember?)

- pentru ca toddlerul tau poate fi in etapa de a spune "nu" foarte des

Copilul tau ce preferinte culinare are?

Descopera azi!

Joaca pe termen lung si tinteste spre "happy bite"

Stim deja ca perseverenta aduce rezultate si inclusiv nutritionistii ne recomanda noua adultilor sa lucram la vointa noastra cand vine vorba de alimentatie.

Diferenta cand vine vorba de copii este ca ei sunt mult mai atenti la ce e in jur si copiaza din mediul familial. Reactioneaza la ce vad in casa si au sanse mari sa incerce alimente noi daca le sunt expuse frecvent.

Aduceti-va aminte ca expunerea nu inseamna sa manance, ci sa vada, sa miroasa sau pur si simplu sa le aiba in fata pe masa.

Exemplu de la noi: intr-o zi Ilinca a intins mana catre castravetii de la mine din farfurie si din ziua aia ii mananca frecvent.

Au ramas inca preferatii ei.

Acest fenomen este definit de sociologul Dina Rose "the happy bite", adica acea prima bucata pe care copilul o gusta pentru ca VREA si nu pentru ca TREBUIE. Acest fenomen are un impact urias pentru dezvoltarea lui alimentara ca viitor adult. 

Chiar daca acum copilul nu este un mare mancator de legume si nu vezi beneficiile pe moment, continua sa faci asta. 

Iti garantez ca merita fiecare moment.

Citeste si: Copilul nu vrea sa manance legume. Ce e de facut?

copiii-nu-mananca-legume

Ce strategii poti aborda pentru mese cu mai multe legume

Nu lasa deoparte sarea, zaharul si grasimile

Stiu ca sunt multe discutii pe tema asta si sunt parinti care cred ca astea sunt rele si nu aduc niciun beneficiu. Evident, tine de alegerea fiecaruia, dar aici vorbim de metode prin care sa imprietenim copiii cu legumele.

Ce si cata sare sau grasimi intra in alimentatia unui copil depinde de multi factori si sunt alte articole in care scriu despre asta. Sa revenim la legume.

Acum, sa abordam lucrurile la modul cel mai simplu posibil:

O bucatica de unt, putin usturoi, broccoli si putina sare de mare pot transforma radical un meniu de pranz. Am mai scris despre asta si cu alte ocazii: sarea, condimentele fac bine in ceea ce priveste gustul legumelor si scopul nostru este sa ii dam copilului variante cat mai atractive.

Schimba perspectiva cu privire la mancarea pe care o servesti

Noi adultii intelegem anumite implicatii ale alimentelor (cum ar fi ca prea multi cartofi ingrasa, ca usturoiul iti poate face noaptea un cosmar etc.), dar copiii nu stiu asta. Evita pe cat posibil sa tii lectii de nutritie de fata cu copilul sau sa ii spui ca tu nu mananci toti cartofii ca te ingrasa.

La fel si in ceea ce priveste calitatile lor: nu-i explica cat de puternic il poate face spanacul, ci concentreaza-te sa ii spui ca are gust bun, ca in combinatie cu oul este mult mai bun etc.

Cauta portia perfecta

Urmareste cu atentie cat de mult mananca copilul si apoi adapteaza portiile. Cu siguranta nu va manca o conserva intreaga de mazare, dar cu siguranta va manca 2 linguri. 

Incearca sa gasesti un echilibru in farfuria copilului, de cele mai multe ori portiile mari au tendinta sa intimideze. Poate ti se pare aiurea sa pui 10 boabe de fasole in farfurie, dar daca asta il face sa manance cu siguranta nu vei mai vedea lucrurile la fel.

La unii copii, lucrurile astea chiar functioneaza.

Amesteca legume in meniul "safe"

Daca aportul de legume e foarte scazut, foloseste-te de safe food ca sa introduci ceva legume in meniu. Poti de exemplu sa ii faci paste si sa ii pui cateva ciuperci sau bucati de dovlecel. 

Daca mananca supe-creme, ii poti ascunde si alte legume gen radacinoase sau ceapa, copilul isi va lua nutrientii si tu te vei simti ceva mai bine.

DAR. NU MINTI SI NU INCERCA SA IL PACALESTI. Spune-i ce anume i-ai pus nou in meniu si explica-i ca poate incerca, nefiind obligat sa manance. Nu ii servi mancare cu chestii ascunse pentru ca daca va descoperi copilul va invata un singur lucru; sa nu aiba incredere in tine cand vine vorba de mancare.

Si increderea este arma ta cea mai de pret. Nu te juca cu ea!

Nota de final

Nu astepta un anumit moment sa incepi si ca sfat personal nu aplica regulile astea la mesele de seara. Multi copii se satura pe timpul zilei si seara nu sunt atat de deschisi sa incerce lucruri noi. 

Aplica o strategie la masa de dimineata sau la pranz. Daca mesele astea nu sunt atat de consistente te poti baza pe gustari, preferate de altfel de multi mofturosi.

Pentru diverse retete te poti inspira de aici.


Ti-a placut acest articol? Da-l mai departe #mofturosilamasa


Luiza C.

luiza c

Pasionata de gatit. Mama si blogger.

Cred ca orice mama isi poate invinge frustrarile cand vine vorba de a gati pentru copilul ei si de a crea o baza pentru un stil de alimentatie sanatos.

Am pus in acest blog experienta mea legata de un copil mofturos care m-a facut sa inteleg ca a gati inseamna mai mult decat o carte de bucate si niste retete speciale pentru copii. Sper sa te ajute si pe tine!

Citeste pe aceeasi tema:

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >

     ESTI PREGATIT PENTRU UN NEWSLETTER #NEMOFTUROS? 

    Bucura-te de momentele complicate, reale si amuzante ale vietii de parinte cu sfaturi practice direct la tine pe mail. Fara SPAM, doar educatie alimentara.