11 martie 2022

1 comentarii

Sfaturi si meniuri pentru copii mofturosi la masa

Articol scris de Luiza C. pe data de 11/03/2022

Durata articol: minute


[OFERTA ZILEI] Primesti sfaturi si resurse premium direct la tine pe mail cu mai putin de 1 LEU pe zi. Apasa aici ca sa incepi chiar de saptamana viitoare!

Pregatirea mesei pentru un copil poate fi un veritabil test, nu-i asa? Am trecut prin tot ce inseamna alaptare, leganat, pozitii de somn si diversificare si acum asta. Dintr-o data micutul care manca linistit dintr-o sticla de lapte sau statea si adormea linistit la san nu agreeaza nimic din ceea ce are in farfurie. Mai mult, ce i-a placut saptamana trecuta, acum pare a fi cu totul nou si neapetisant.

Sa pregatesti masa copilului poate fi o adevarata provocare, mai ales daca esti la primul copil, nu stii cum sa te organizezi si te lupti cu o gramada de sentimente atat ale lui cat si ale tale. Stiu si eu asta. 

De fapt, exact aceasta empatie a dus la acest articol unde voi incerca sa iti ofer cateva idei si sfaturi pentru masa de pranz a prescolarului tau (mofturos).

Daca stam sa spunem lucrurilor pe nume cred ca multi parinti pot spune ca pregatirea mesei se dovedeste a fi destul de grea. Ai destule chestii de facut si dintr-o data trebuie sa te opresti sa gatesti ceva bun si sanatos. 

Daca lucrezi de acasa (remote office), mai faci si alte joburi cum ar fi cel de educator si partener de joaca.

Cum ar trebui sa faci ca sa ai timp sa vii cu idei noi de mancare pentru un copil care nu mananca...sa zicem nimic cu sos?

Ei bine, am cateva sfaturi care sa te ajute.

Tine cont de nevoile nutritionale ale unui todler

La inceputul diversificarii si mai ales la primul copil esti tentat sa mergi foarte mult in zona de "foarte sanatos". Un sfat de care ar trebui sa tineti cont este ca e bine sa alegeti mereu variante "mai sanatoase" decat "super sanatoase". 

De ce va zic asta? Pentru ca sa gatesti mereu bio, super-healthy poate sa devina cu adevarat o povara. Asa ca e mai bine sa iti analizezi cu grija alegerile si sa scapi de tentatia de a gati perfect. 

In plus, copilul nu o sa manance mereu super-extra-sanatos cum vrei tu sa-i aliniezi acum mesele. Va ajunge la gradinita, va manca sau va dori sa manance chestii pe care le vede in parcul de copii si chiar daca il tii cumva departe sau limitat de anumite tentatii, mai devreme sau mai tarziu va ajunge la ele. Noi inca avem acces in Romania la mancare "curata", buna, gustoasa si nu e nevoie de mare efort ca sa mananci bine si sa ii oferi si copilului tau din bucuria asta.

Retine ca un copil are cam aceleasi nevoi nutritionale ca si tine, cu cateva diferente de cantitate. Asadar, un pranz ideal ar trebui sa contina:

  • legume cat mai posibil locale si de sezon
  • proteine din carne si lactate
  • fructe proaspete
  • grasimi sanatoase

Combinatia ideala, nu? Doar ca formula asta e departe de a arata asa in meniurile noastre ce cele mai multe ori. In unele zile copilul mananca doar carnea, iar in alta zi te rogi de el sa ia macar o gura de morcov.

Nu exista o formula ideala, dar poti face tu balanta cu celelalte mese.

Daca a mancat multa carne la pranz, ofera-i ceva mai multe fructe si legume in restul zilei. Incearca sa gasesti un echilibru si astfel copilul va manca mai diversificat.

Vei putea face acest lucru mai bine daca te organizezi cu mesele si iti faci un plan saptamanal. Va fi mult mai usor sa gatesti echilibrat, dar si sa iti faci cumparaturile.


Esti la inceput de diversificare?

Descopera un Jurnal de Diversificare unde sa notezi ceea ce mananca copilul tau si care sa te ajute sa tii evidenta alimentatiei copilului! Iti va fi mult mai usor sa gatesti, sa descoperi preferinte si sa previi alergii.

Profita de oferta de astazi!

Idei de meniuri cu fructe

  • Salata de fructe
  • Fructe taiate in diverse forme
  • Platou cu mandarine sau portocale (noi avem mega succes cu ele inclusiv cu mere, pere si mango)

Idei de meniuri cu legume

  • Betisoare de legume crude
  • Supe-crema de legume
  • Legume pe grill sau la cuptor

Idei de meniuri cu proteine

  • Sunca presata (gasiti variante fara adaos de sare si monoglutamat)
  • Bucati de pui la cuptor
  • Oua in orice forma
  • Nuci 
  • Peste (pot fi chiar si fish nuggets)

Nu incerca sa ascunzi anumite alimente

Una dintre strategiile de care am mai mentionat pe blog este sa nu incerci sa pacalesti copilul. De ce am tinut cu dintii de asta?

Pentru ca pe moment il percepi ca un succes, copilul a mancat si ai mai trecut peste o masa. Dar, cum va manca el cu placere cateva bucati de morcov daca tu il ascunzi intr-o chifla de legume?

Ce poti face mai bine?

Apeleaza la cateva mici trucuri prin care sa ii introduci alimente noi, dar spune-i ce anume este in farfurie si eventual fa cateva analogii cu mancarea care ii place. Fa trecerile usoare, de exemplu de la ketchup la sos de rosii si apoi la bucati de rosii.

  • Spune lucrurilor pe nume. "E bun sosul de rosii, nu? E la fel ca ketchupul doar ca l-am facut noi acasa!"
  • Explica ingredientele. "Sosul de rosii este din rosii exact ca ketchupul tau favorit!"
  • Implica-l la gatit. "Uite, ajuta-ma sa spal rosiile si sa le tocam marunt pentru paste."
  • Lasa-l sa manance cu mana. Uneori, alimentele noi par mai putin "ciudate" daca copilul le incearca cu degetul. 
  • Nu il forta. Uneori copiii nu sunt doar incapatanati, ci somnorosi sau doar nu le este foame

Conecteaza-te cu el si cu jocurile lui

Unii copii mananca mai incet si doar daca au langa ei jucaria preferata. Altii vor sa manance cu parintii la masa si le place sa stea cu totii - imita mult mai usor plus ca are confirmarea ca ceea ce mananca nu este doar la el in farfurie.

  • Aseaza-te la masa cu el si mancati impreuna. Transforma mancarea in diverse jucarii si profita de atentia lui pentru a-i da feluri noi
  • Cumpara cateva forme de taiat. Iti ia 3 minute in plus sa tai paine sau cascaval in forme de stelute, plus ca poate ca nu e deloc rau sa le pui asa pentru toata familia. Platoul de dimineata va arata mult mai interesant decat daca ciopartesti la gramada cascaval si bucati de castravete.

Da, poate parea copilaresc sa tai mancarea in diverse forme si sa te "prostesti" la masa, dar cu siguranta merita. Si nu uita ca modul in care este aranjata mancarea te impresioneaza si te relaxeaza si pe tine (remember all-inclusive?).

Profita de ce ai gatit ieri

Ai facut aseara o friptura la cuptor si i-a placut? Atunci ar trebui sa profiti de asta. Cu siguranta ai vazut un copil care poate sa manance cartofi prajiti 5 zile la rand. 

Cuvantul cheie aici este zona de comfort.

Nu trebuie sa fie fiecare masa diferita sau sa ai ceva extra zilnic. Daca ai pregatit paste cu sos pesto la cina si ti-au mai ramas, poti sa faci paste la cuptor pentru pranzul de a doua zi.

Dar poti urma si regula asta: SERVESTE.FIX.ACELASI.LUCRU.DIN NOU.

Daca a mancat prima data va manca si a doua oara si, in fond, asta ne dorim, nu?

Nota de final

Nu e nicio problema daca inca te chinui cu unele aspecte cand e vorba de meniul micutului tau. Orice efort depus va avea si un rezultat si asta te va tine pe linia de plutire si iti va da impuls sa continui. Nu conteaza ca rezultatul e unul mic, important este ca l-ai obtinut!


Ti-a placut acest articol? Da-l mai departe #mofturosilamasa


Luiza C.

luiza c

Pasionata de gatit. Mama si blogger.

Cred ca orice mama isi poate invinge frustrarile cand vine vorba de a gati pentru copilul ei si de a crea o baza pentru un stil de alimentatie sanatos.

Am pus in acest blog experienta mea legata de un copil mofturos care m-a facut sa inteleg ca a gati inseamna mai mult decat o carte de bucate si niste retete speciale pentru copii. Sper sa te ajute si pe tine!

Citeste pe aceeasi tema:

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >

     ESTI PREGATIT PENTRU UN NEWSLETTER #NEMOFTUROS? 

    Bucura-te de momentele complicate, reale si amuzante ale vietii de parinte cu sfaturi practice direct la tine pe mail. Fara SPAM, doar educatie alimentara.