25 octombrie 2022

0 comentarii

Cum sa vorbesti pe intelesul unui copil mofturos

Articol scris de Luiza C. pe data de 25/10/2022

Durata articol: minute


[OFERTA ZILEI] Primesti sfaturi si resurse premium direct la tine pe mail cu mai putin de 1 LEU pe zi. Apasa aici ca sa incepi chiar de saptamana viitoare!

Cred ca majoritatea parintilor se lovesc de acele momente in care se roaga, implora, santajeaza si se simt efectiv invinsi de mofturile copiilor. Acel moment cand iti vine sa juri ca nu te mai chinui sa gatesti (asta dupa ce ai gatit oricum in plus pentru copil) si masa devine din nou un camp de batalie. Ei bine, modul in care vorbesti are clar un impact si articolul de astazi sper sa te ajute sa schimbi modul in care vorbesti cu cel mic pentru a calma lucrurile si a-l integra la masa.

Trebuie sa stii de la bun inceput ca puterea de a schimba ceea ce se intampla la masa sta doar in puterea ta. Tu esti adultul si tu poti schimba totul prin ceea ce spui sau nu spui.

In afara de modul in care comunici cu el direct cand vine vorba de masa, este la fel de important modul in care vorbesti cu el despre masa si mancare. Cel mai adesea insa parintii se simt provocati cand au un copil mofturos si nu stiu cum sa puna problema.

O parte dintre cei cu care am vorbit si noi au spus ca de multe ori se simt in imposibilitatea de a-si gasi cuvintele si de a discuta despre provocarile pe care le au cu mancarea si nu stiu cum sa intoarca asta in asa fel incat copilul sa manance sau macar sa incerce alimente noi.

Fiecare copil este diferit, dar studiile si experienta parintilor cu copii mofturosi au demonstrat cat de mult ajuta daca parintii vorbesc cu el si implica cat mai mult mancarea in povestea asta. O conversatie sustinuta de familie creaza o oportunitate pentru copil si chiar da detalii parintelui despre cum sa il ajute mai bune.

Asta vom incerca si noi sa facem cu acest articol pentru ca sunt o serie de fraze, cuvinte care atrag atentia copilului si deschid cai noi de comunicare cu el.

Scopul acestei comunicari este ca cel mic sa fie mai atent, sa participe la mesele in familie si sa incerce dintr-o data acea bucata de castravete si sa se simta nefortat la masa.

Frazele de mai jos ar putea sa te ajute sa te eliberezi de tensiunea de la masa si astfel copilul sa se relaxeze si sa fie mai receptiv la ce se intampla - asta inseamna CLAR ca nu este loc de televizor, telefon sau alte lucruri care il pot distrage. Este foarte important ca el sa fie constient de starea lui, de senzatii si de ce are in fata lui.

"Nu trebuie sa mananci."

Fraza asta are o putere deosebita in special pentru ca poate schimba registrul de pana acum. Daca esti ca majoritatea parintilor care s-au rugat prin "Hai, ia doar o gura!" aceasta abordare va fi o schimbare majora pentru copil. Poate va fi neincrezator sau socat la inceput, dar va intelege repede.

Scopul este sa instalezi o atmosfera de calm ca sa poti continua cu restul provocarilor. Lucrurile se pot face mai bine cand nu mai exista tensiune la masa.

In plus, folosind aceasta fraza transferi controlul la copil. Dintr-odata el poate alege si nu este pus sub presiune. Are variante si prin urmare incepe sa se simta diferit in fata mancarii. 

Citeste si Cat de mult conteaza atitudinea parintelui.

"Astazi mancam X, dar avem si Z si Y la masa!"

Acest sfat este poate unul dintre primele care ar trebui sa intre in vocabularul tinerilor parinti. De ce spun asta? Pentru ca aceasta fraza duce totul in directia in care ar trebui ca toata lumea sa manance acelasi fel la masa. Cu cat copilul este mai repede integrat in masa familiei cu atat va fi mai usor pentru tine ca parinte (cine mai are timp sa gateasca feluri diferite pentru fiecare?) si in plus va fi mai motivat sa manance ce mananca si ceilalti - hello, curiosity!

Daca pana acum i-ai gatit separat sau se asteapta ca atunci cand refuza tu sa sari cu un backup pentru el, noua abordare il va pune la incercare. Ca sa nu escaladeze totul foarte repede poti sa te asiguri ca in permanenta ai ceva care ii place la masa. Poti gati pui cu salata si orez, daca stii ca ii place orezul spre exemplu. Ca sa iti fie mai usor sa gatesti foloseste Fisa Preferintelor Alimentare - o sa iti fie usor sa ai la indemana ce anume ii place si sa tii cont de asta cand faci meniul familiei.

Tine minte ca vei avea si tu provocari cand faci astfel de schimbari, dar important e sa fii consecvent. Aici vorbim de o strategie pe termen lung nu o sa reusesti asta din primele 5 mese cu siguranta. Asa ca nu e o drama daca la masa de seara copilul tau va manca doar orezul sau doar carnea - nu ii va strica dieta si nici nu va avea un impact major in program - daca luam in calcul deja ca ii oferi varietate si te planifici cat mai bine cu mesele.

P.S. daca copilul are dificultati in a se integra in noua formula foloseste-te de "safe foods" ca sa faci trecerea catre masa familiei mai usoara.

"Trebuie sa incerci si sa exersezi!"

Majoritatea copiilor au nevoie de timp si de mai multe incercari din a gusta din anumite alimente noi. De cele mai multe ori ei fie sunt speriati din a incerca (motivele sunt diverse), fie au o problema senzoriala: sa atinga, au gustat si nu le-a placut, asociaza culoarea sau forma cu altceva etc.

Puteti folosi o tehnica care de obicei da rezultate si anume sa le puneti langa ceea ce mananca si cate o bucata din ce se mai afla pe masa, adica un fel de farfurie de degustat. 

Important e sa nu tratati farfuria aia ca una de sine statatoare si sa puneti acolo doar bucati mici, cat sa poata fi luate cu mana si bagate in gura. Nu fortati copilul sa guste, ci doar lasati in aria lui de observatie ca exista si varianta asta.

Puteti initia o discutie in genul:

Ca sa te inveti cu un gust nou ai nevoie de timp si de antrenament exact ca la sport sau la colorat. La inceput nu ai control si ti se pare greu sau dubios. Dar, cu timpul vei deveni mai bun si din ce exersezi corpul tau va deveni mai puternic si va intelege ce ii ceri sa faci. Astfel totul va deveni mai usor. La fel este si cu mancarea: trebuie doar sa exersezi.

Ca sa il incurajezi poti sa ii spui ca e ok sa guste din ce i se pare interesant si daca nu ii place sa dea afara. Nu e nimic nepoliticos sa scupi in servetel daca nu iti place si copiii ar trebui sa stie asta de la voi.

"E ok daca nu iti este foame, iti pastrez pentru mai tarziu!"

Unii copii mai mofturosi au momente dificile de a sta la masa (rabdarea nu e punctul lor forte) mai ales daca abia ai facut tranzitia la mesele in familie.  E important sa il pui la masa si sa ii spui ca e politicos sa stea si el cu cei din familie chiar daca nu mananca -  pentru cei mici si 10 minute poate fi de ajuns.

Incercati sa spuneti asta ca pe un beneficiu, nu ca pe o pedeapsa (trebuie sa stea doar pentru ca si altii stau). Ideea este sa inteleaga ca ii respecti decizia de a nu manca, dar si el sa respecte faptul ca altora le este foame.

Anunta faptul ca va manca si el acelasi lucru cand ii va fi foame si ca ii pastrezi portia lui pentru cand va vrea sa manance. In felul asta ai anticiparea mometului si el va fi pregatit pentru masa stiind deja ce va manca.

Cand e vorba de masa in familie, luati in calcul undeva la 30 de minute timpul mediu al mesei. Dupa ce acest timp, il puteti anunta ca poate sa se ridice de la masa - daca il retineti peste acest timp sunt sanse mici sa manance sau sa fie in continuare o atmosfera linistita la masa.

Ca nota de final, tu ca parinte decizi ce anume se mananca, unde si cand. Copilul decide ce mananca si cat din ceea ce i se ofera.

Daca cititi frecvent acest blog veti gasi o gramada de strategii pentru a imbunatati modul in care se mananca in familie. Chiar daca aveti un copil mofturos, modul in care comunicati cu el si cum puneti problema va poate ajuta. Toate cursurile si documentele de aici va ajuta, dar daca lucrurile nu sunt in directia buna puteti lua in calcul si ajutorul unui medic sau pediatru.

Ai nevoie de ajutor cu privire la meniul copilului? Ei bine, uite aici o lista cu 25 de alimente pe care le poti folosi in orice situatie!


Ti-a placut acest articol? Da-l mai departe #mofturosilamasa


Luiza C.

luiza c

Pasionata de gatit. Mama si blogger.

Cred ca orice mama isi poate invinge frustrarile cand vine vorba de a gati pentru copilul ei si de a crea o baza pentru un stil de alimentatie sanatos.

Am pus in acest blog experienta mea legata de un copil mofturos care m-a facut sa inteleg ca a gati inseamna mai mult decat o carte de bucate si niste retete speciale pentru copii. Sper sa te ajute si pe tine!

Citeste pe aceeasi tema:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>

 ESTI PREGATIT PENTRU UN NEWSLETTER #NEMOFTUROS? 

Bucura-te de momentele complicate, reale si amuzante ale vietii de parinte cu sfaturi practice direct la tine pe mail. Fara SPAM, doar educatie alimentara.