30 martie 2021

0 comentarii

Cateva solutii daca esti in carantina cu un copil mofturos

Articol scris de Luiza C. pe data de 30/03/2021

Durata articol: minute


[OFERTA ZILEI] Primesti sfaturi si resurse premium direct la tine pe mail cu mai putin de 1 LEU pe zi. Apasa aici ca sa incepi chiar de saptamana viitoare!

Pandemia si situatia COVID-19 au avut si inca au un mare impact asupra noastra. Restrictiile si mai ales carantina ne-au afectat clar pe noi ca adulti, din toate punctele de vedere si cu siguranta afecteaza si copiii.

Daca ii vedeti mai anxiosi, mai plictisiti sau deconectati fata de cum ii stiati sa stiti ca poate fi efectul faptului ca muncim de acasa, ca ne lipseste viata sociala si ca facem eforturi pentru a tine totul cat mai unit.

Cu siguranta nu esti singura persoana care trece prin asta. Daca ai acasa si tu un copil mofturos, care mananca selectiv, mai mult ca sigur ca provocarile tale legate de mancare sunt acum si mai accentuate.

Cateva situatii de care probabil ca te lovesti acum:

  • o stare care accentueaza si mai mult refuzul de a incerca alimente noi
  • lipsa unei activitati joaca-mancare care a modificat rutina zilnica 
  • copilul mananca mai multe gustari si mai putin la masa (il scoti pe fuga afara sau ii servesti ceva rapid ca sa poti sa intri pe Zoom)
  • copilul este mai atras de mancaruri dulci sau cu carbohidrati
  • apelezi mai des la televizor si telefon ca sa il faci sa manance
  • copilul are din ce in ce mai multe crize pe diverse subiecte banale
  • te ingrijoreaza ca nu ai o diversitate a alimentelor si repeti meniul, omitand sa-i mai servesti si alte feluri noi

Te inteleg perfect!

Ne-am trezit parinti intr-o situatie noua si trebuie sa fim cat mai stabili indiferent de cicumstantele actuale.

Sper doar ca lucrati la voi cat de mult pentru a va controla nervii intinsi la maxim si ca va folositi de orice informatie pentru a mentine lucrurile normale. Nu ne-am mai hranit copiii pe perioade de restrictie, chiar daca parintii nostri cumva au experimentat o serie de lipsuri in trecut.

Sper sa va ajute si sfaturile mele de aici, asa ca haideti sa vedem ce putem face ca sa nu ridicam nivelul de stress din casa, chiar daca avem un copil mofturos.

Problema nu este la copilul tau

E important sa intelegi ca tot ceea ce experimentam acum are impact si asupra copilului. Si intelege destul de multe, crede-ma. Si cred ca cel mai bun exercitiu pe care il poti face este sa privesti din cand in cand din punctul de vedere al copilului.

Tu esti frustrat ca el nu mananca sau mananca putin dupa ce tu te-ai chinuit printre mailuri si telefoane sa ii gatesti. Sau iti faci griji ca arunci cam multa mancare si ca poate nu e cel mai bun lucru in perioada de carantina. 

Asa e. Fara sa vrem invatam sa ne hranim copiii in alte moduri, din pacate mai agitate si sub alte circumstante. In plus, meseria de parinte iti pune in spate si siguranta zilei de maine, anxietati si frici.

Factorii astia se aduna zilnic parca ca un teanc de vase murdare care sta oricand sa se darame.

As vrea sa va spun ca oricat de departe am fi unii de altii, inteleg prin ce treceti si ca daca vi se pare ca numai voi patiti chestiile astea, acest articol este dovada ca nu suntem singuri.

Indiferent ce lucruri nu iti mai ies ca inainte, esti oricum o mama incredibila. Faptul ca reusesti sa iti cresti si sa iti educi copilul in aceste vremuri este un supra-efort si sper sa te ajute acest mic gest de solidaritate.

Copilul tau ce preferinte culinare are?

Descopera azi!

Eu vad o gramada de schimbari la noi si vi le impartasesc pe cele mai importante:

  • avem zile in care rutina noastra obisnuita are de suferit; noroc ca avem varianta bunici si mai putem profita de asta
  • nu am apelat inca la gradinita si copilul simte ca nu mai putem merge asa des in vizite pe la alte familii cu copii
  • locurile de joaca sunt vizitate mai rar si pentru un timp limitat

Copiii sunt diferiti, dar cu siguranta toate aceste schimbari le afecteaza multora dintre ei apetitul si relatia cu mancarea. Cei mai mici se exprima greu, nu stiu sa isi impartaseasca emotiile si nu e de mirare daca vedeti inclusiv regrese.

E o reactie normala, cand anumite circumstante se modifica, copiii cauta ceva ce pot controla. 

Mancarea este unul dintre aceste lucruri, pentru ca asta incercam noi ca parinti sa facem. Sa ii invatam sa controleze modul in care interactioneaza cu alimentele.

Multi dintre ei nu pot sa spuna ca le lipsesc gradinita si prietenii, dar cu siguranta pot spune ce anume vor sa manance sau nu.

Daca simti din ce in ce mai des ca nu mananca destule fructe sau exagereaza cu biscuitii, trebuie mentionat ca anumite asteptari pot fi nerealiste si pot ingreuna lucrurile.

E important atunci cand vorbim de copii mofturosi sa privim in ansamblu.

Mentine strategia chiar si in carantina

carantina-covid

Ingrijorarile cu privire la cat si ce mananca copiii sunt comune in multe familii, mai ales cele aflate la primul copil. 

Situatia actuala, asa cum am tot zis, ne alimenteaza si cu mai multi factori stresori, de aceea e important sa controlam cat mai mult mediul in care servim masa. 

Atat noi cat si copiii nostri.

Daca copilul tau percepe prea mult stress la masa sau face asocieri negative in ceea ce priveste mancarea, va fi mult mai greu pentru tine sa ii introduci alimente noi sau sa ii intelegi nevoile.

Am urmatoarea parere si o repet:

O relatie sanatoasa cu mancarea nu se formeaza mancand legume la toate mesele sau ignorand alimentele din comert.

Relatia cu mancarea se constuieste prin asocieri pozitive si prin educatia care sa ii permita copilului sa-si inteleaga si sa-si asculte corpul.

Asta nu inseamna ca aspectele nutritionale nu conteaza. Doar ca nu ar trebui sa fie principalul FOCUS. Nu traim nici noi si nici ei intr-o lume fara zahar si cartofi prajiti.

Cum sa faci asta mai usor?

Nu te mai focusa pe cat mananca, si invata sa il intrebi daca i-a placut. Ce fel i-a placut cel mai mult. De ce prefera un anumit aliment? Comunicarea ta cu el cantareste enorm.

Iti vei da seama de multe lucruri despre el daca vei dialoga in permanenta.

Daca reusesti sa creezi comfort in jurul mancarii este critic pentru a varia gama de alimente preferate, dar si alimentatia pe termen lung.

E poate mai greu de zilele astea asa cum spuneam si la inceput, dar carantina nu va tine mereu. Ne vaccinam, lucrurile par sa se repuna cumva pe picioare cu toate ca sunt destule familii care sufera dupa pierderea unora dragi.

Ce putem face mai bine pe timp de carantina?

MANCATI IMPREUNA, PROFITATI DE MESELE IN FAMILIE

Avantajul faptului ca nu mai mancam in oras este ca putem scoate la maxim tot din mesele in familie. Incercati sa puneti felurile de mancare in centrul mesei unde sa aiba acces toata lumea, inclusiv micul mofturos.

Da, poate fi o chestie plina de provocari (atentie la alimente prea fierbinti, cu oase etc), dar principalul beneficiu este ca incurajeaza copilul sa exploreze mancarea si scapa de presiunea de a manca tot ce are in farfurie. 

Copilul va avea mai multa libertate de alegere si chiar daca va manca doar un singur fel e important sa il observam cum se comporta. Veti avea mult mai mult de castigat decat sa impuneti o dieta echilibrata care va poate arunca intr-un cerc vicios, frustrant pentru ambele parti.

In plus, nu putem masura aportul unui copil doar din analiza unei singure mese. Dar, putem sa analizam ce preferinte culinare are. Sunt studii care spun ca un copil isi completeaza aportul nutritional de-a lungul mai multor saptamani sau chiar luni.

Lasand copilul sa isi formeze singur propria farfurie ai 2 beneficii: scapi de tendinta de micromanagement prin care ii faci tu farfuria si il lasi sa aiba mai multa incredere in el. Inclusiv din punct de vedere motor - manuirea alimentelor, furculitei etc.

Asa ca, profitati de mesele in familie si lasati copilul sa aleaga. Evident, e nevoie sa il ajutati cu anumite feluri, dar abordarea meselor la comun poate ajuta enorm un copil mofturos.

CREAZA UN MEDIU POZITIV DE SERVIT MASA, INCLUSIV O EXPUNERE CONTINUA LA ALIMENTE NOI

Repet aceasta fraza cu regularitate in postarile de aici:

Expunerea repetata la alimente, fara presiune, este esentiala pentru a construi increderea copilului si a-l face sa se simta confortabil in ceea ce priveste mancarea. Mai ales pentru copiii care au comportament de picky eater si sunt selectivi in ceea ce priveste mancarea.

Cum poti sa faci asta in perioada de carantina?

Ei bine, nu mai mancam in oras, prin urmare suntem cu totii nevoiti sa gatim acasa. Profita de asta si invita copilul sa te ajute, sa spele legumele si fructele sau sa le aseze in frigider.

Toata aceasta interactiune il poate ajuta sa depaseasca anumite bariere (chiar si senzoriale) si sa ii creasca increderea in el.

Copiilor le place de obicei in bucatarie si chiar daca te ajuta sa pregatesti un fel anume asta nu inseamna ca il va manca. Scopul final nu este sa il faci sa manance. Scopul principal este acela prin care il ajuti pe copil sa fie mai increzator si sa profite de experienta interactiunii cu mancarea.

Acest mod de abordare, nu doar ca face momentele mai placute, dar iti va crea un suport bun pe tot parcursul dezvoltarii copilului, nu doar in carantina.

FOLOSESTE DE SAFE FOOD - ALIMENTELE CARE II PLAC CEL MAI MULT

Sunt convinsa ca in fiecare zi, orice mama are intrebarea in minte ce sa ii mai gateasca copilului. Multi se blocheaza aici, de aceea e bine sa aveti un meniu care sa-l includa si pe copilul mofturos.

O lista a preferintelor lui culinare - daca vrei sa aflii ce ii place gasesti aici o fisa care sa te ajute - adica acele "safe food" pe care esti tentata sa le servesti mereu.

Recomandarea mea este sa continui sa servesti in familie o varietate de feluri, dar si sa te mentii pe o linie fireasca a lucrurilor de a nu cadea in capcana de a gati ce iti cere copilul.

Daca ai mai multi copii, sa faci asta cu siguranta nu va contribui la sanatatea ta mintala!

Singurul rabat pe care il poti face este sa ai un aliment safe pe care sa il incluzi in mesele familiei. La noi e simplu, avem ciorba, orez, broccoli pe care le putem servi in orice combinatie fara sa simtim ca e prea mult.

Cum poti sa faci asta?

Sa zicem ca e weekend si vrei sa faci o friptura de pui cu salata. Stii ca cel mic nu se atinge de salata si nici puiul nu il atrage in mod deosebit. Ceea ce e in regula.

Nu trebuie sa te apuci sa faci inca un fel de mancare. Ii poti pune langa o portie de orez sau legume la cuptor daca stii ca ii plac. Ofera-i lui aripioarele de la pui (cum facem noi) sau foloseste pieptul de pui si fa-i un sandwich. 

Important este sa nu pui presiune pe el, sa il pacalesti sau sa il santajezi sa manance ceva ce el nu il face sa se simta in regula. Chiar daca va manca doar garnitura - este OK. A stat la masa cu voi, a avut acelasi fel in farfurie si cu siguranta a vazut ca se mananca acelasi lucru. 

Nota de final

Vremurile nu sunt unele prea placute, nici pentru noi si nici pentru copii. Sper doar sa trecem cu bine si macar in ceea ce priveste masa sa va ajute aceste sfaturi. Sunt aspecte noi care acum ne pot ajuta sa fim mai apropiati si mai atenti la cei din jur. 

Si unde putem face asta? Acolo unde stim noi romanii mai bine, la masa!

Daca ti-a placut articolul sau ai intrebari legate de alimentatia unui copil mofturos, imi poti lasa un comentariu mai jos. 


Ti-a placut acest articol? Da-l mai departe #mofturosilamasa


Luiza C.

luiza c

Pasionata de gatit. Mama si blogger.

Cred ca orice mama isi poate invinge frustrarile cand vine vorba de a gati pentru copilul ei si de a crea o baza pentru un stil de alimentatie sanatos.

Am pus in acest blog experienta mea legata de un copil mofturos care m-a facut sa inteleg ca a gati inseamna mai mult decat o carte de bucate si niste retete speciale pentru copii. Sper sa te ajute si pe tine!

Citeste pe aceeasi tema:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>

 ESTI PREGATIT PENTRU UN NEWSLETTER #NEMOFTUROS? 

Bucura-te de momentele complicate, reale si amuzante ale vietii de parinte cu sfaturi practice direct la tine pe mail. Fara SPAM, doar educatie alimentara.