9 iunie 2021

1 comentarii

3 strategii pe care sa le folosesti cu un copil mofturos la masa

Articol scris de Luiza C. pe data de 09/06/2021

Durata articol: minute


[OFERTA ZILEI] Primesti sfaturi si resurse premium direct la tine pe mail cu mai putin de 1 LEU pe zi. Apasa aici ca sa incepi chiar de saptamana viitoare!

Lumea copiilor mofturosi la masa ca si cea a alimentatiei sanatoase a copiilor ocupa capitole bune din viata de parinte. Multe lucruri legate de educarea comportamentelor sunt subiective si nu sunt neaparat tinta mea aici, dar cand e vorba de mancat...pot sa spun ca vin din prima linie.

Si e unul dintre subiectele care a dat nastere acestui blog. Cand iti place sa mananci, vrei ca si copilul tau sa fie incantat de asta, sa aiba o relatie sanatoasa cu mancarea si faci tot posibilul pentru asta.

Cu toate ca abia acum mesele noastre "s-au mai asezat", drumul a fost lung: mancare refuzata sau aruncata pe jos, rabdarea dusa la limita, refuzuri si gustari toata ziua in loc de ceea ce gateam eu.

Iata mai jos 3 greseli pe care le-am identificat vorbind cu parintii care imi scriu pe mail sau pe Facebook si pe care le-am trait si eu. In plus, iti ofer si o strategie ca sa nu ramai prins si capcana lor!

Sper din suflet sa te ajute si sa va aduca mai multa bucurie la masa!

greseli-copii-mofturosi

Greseala 1 - te gandesti prea mult la mancare

Cuvantul care trebuie sa iti fie etalon inainte de a va aseza la masa este presiune. Stim deja ca niciun copil nu va manca sub presiune.

Un copil, mai ales unul mofturos, cum va simti presiune va avea tendinta sa dea inapoi si sa faca exact invers decat iti doresti. E ca un recul, ca o forma de protectie si din pacate nu sunt multe lucruri pe care le ai de facut.

Te inteleg perfect si stiu ce inseamna sa fii intr-o alerta continua de dinainte de a te aseza la masa si pana cand iei farfuria cu mancare si o arunci la cos.

Iti propui mereu ca maine sa fii mai calm, sa incerci alta abordare, sa gatesti si sa ii asezi altfel in farfurie. Totul in speranta ca va lua macar 2-3 guri. Iar starea vine la pachet si cu fraze de genul:

" Hai la masa - am gatit ceva super in seara asta!"

" Daca nu mananci tot din farfurie nu te mai uiti la desene!"

" Incearca si legumele, sunt foarte bune!"

" Nu, nu-ti mai dau paine nici nu te-ai atins de mancare!"

Cu toate ca noi ca parinti avem cele mai bune intentii fata de copii, de cele mai multe ori activam o reactie "mofturoasa" prin atitudinea noastra, abordandu-i ca pe adulti. 

Si punand focus doar pe mancare.

Fraze pe care sa le folosesti la masa si care sa te ajute sa comunici eficient


Mini-ghid de conversatie la masa cu un copil (mofturos)

Cum sa procedezi

Ora de masa nu este menita ca sa aduc un plus de stres si anxietate, iar acest lucru il poti controla in momentul in care TE poti controla.

Englezii spun back off. Cedeaza, ridica presiunea pe care o pui si o transmiti si concentreaza-te pe un moment de calm. 

Stiu ca poate fi foarte greu, mai ales cand copilul nu mananca si mai ai si tu alte probleme pe cap. Chiar daca nu suna ca o solutie magica pentru a face un copil sa manance, faptul ca ridici presiunea de la mancare si te concetrezi pe ce e la masa va fi o solutie in timp.

Plus multe alte beneficii. Daca tot am adus aminte de anglofili, nu degeaba in filmele americane la masa ei vorbesc despre scoala, despre ce au facut parintii la munca, despre planuri, despre maine etc. 

Intre discutii despre cum a fost in parc, puteti spune voi parintii chestii gen "ce bune sunt aceste ciuperci - nu am mai facut demult aceasta reteta" sau "vad ca ai incercat din pui, nu ti-a placut?".

In timp ce ridicati focusul de pe mancare, este foarte important ca atunci cand purtati discutia sa reamintiti si ca timpul la masa este limitat. Dupa masa au loc diverse activitati si ca trebuie sa mancati ca sa puteti sa va bucurati de ele.

Acest lucru seteaza limite si atentioneaza asupra faptului ca masa se va termina si fiecare isi va relua activitatea.

Greseala 2 - presupui ca nu va manca sau ca nu ii va placea

Primesc des mesaje despre comportamentul copiilor la masa si mai ales despre problemele care apar in deplasare. Acasa, toate mamele se preocupa sa serveasca ce ii place copilului (safe food), in deplasare lucrurile insa se complica.

Acesta este principala situatie care accentueaza strategia (bine-intentionata de altfel) a parintilor de a nu irosi mancare, de a servi doar ce ii place copilului etc.

" Nu-i puneti ciuperci ca nu mananca!"

Problema este ca presupunerile de genul asta accentueaza comportamentul mofturos in doua directii:

  • il face pe copil sa creada ca nu va manca si nu ii va placea acea mancare niciodata (si scapa de faptul ca va trebui sa mai incerce din ea!)
  • nu ii da sansa de a explora, de a-i starni curiozitatea( orice copil are nevoie de expunere indelungata a unui aliment nou)

Un studiu facut in Anglia intitulat "Cei 3R" a demonstrat importanta modelului in ceea ce priveste educatia alimentara a copilului. Au fost selectati 115 copii si li s-au oferit la masa legume pe care inainte nu le mancau. Timp de 14 zile ei au primit acelasi lucru (Repetition), o parte din ei au mancat alaturi de parinti (Role model) si din cand in cand li s-a oferit o recompensa verbala (Reward) celor care incercau din legume.

Cei care au beneficiat de cei 3R au mancat de 4 ori mai multe legume decat o faceau inainte de studiu. Chiar si cei care au beneficiat de un singur R au mancat mai bine decat grupul de studiu.

Citeste si: Regula care sa iti faca cina mai placuta

Cum sa procedezi

Am spus si mai sus: copiii au nevoie de expunere constanta si fara presiune uneori de pana la 15 ori ca sa manance!

Multi parinti (si eu am facut asta) presupun dupa 2-3 interactiuni ca cel mic nici nu se va atinge de ciuperci sa zicem, asa ca nu ii mai pun in farfurie.

Recent, Ilinca, a mancat pentru prima data ciuperci sotate si i-au placut la nebunie! Asa ca in loc sa zici "nu o sa ii placa" mai bine ii oferi sansa de a incerca si a manca. Cu atat mai mult daca mananci si tu cu el!

Tine minte ca un copil trece prin schimbari majore cu valul palatin si mai ales gusturile, asa ca ce nu ii place azi, maine poate deveni mancarea lui favorita.

Greseala 3 - pierzi controlul in fata mofturilor copilului

Multi parinti trec prin faza in care scapa controlul asupra meselor, programului etc - se lupta constant cu copiii sa manance anumite legume, feluri si in final copilul castiga.

Copilul refuza sa manance sau sa vina la masa, asa ca renunti sa il mai chemi. Nu ii place ce ii dai sa manance - asa ca ii intinzi niste biscuiti pentru ca stii ca ii va manca. 

Am trecut (inca mai trec) prin aceste etape si eu si stiu cum e. Uneori iti pierzi rabdarea, cedezi si acumulezi frustrari. Din pacate, daca lasi copiii sa faca ei un astfel de program ai mai mult de pierdut - devin si mai mofturosi, tu acumulezi mai multa frustrare pentru ca vei pierde inclusiv controlul programului de masa.

Cum sa procedezi

Cel mai important lucru este sa ai un program si sa stabilesti niste limite cu copiii - chiar daca sunt decalate, ai sanse sa le recastigi.

Regula cred ca ai mai citit-o pe aici: parintii decid ce, cum, unde se serveste si copiii decid ce si cat mananca.

Cu cat pui mai repede aceste reguli in practica cu atat va fi mai usor mai tarziu:

  • toata lumea vine/sta la masa chiar daca nu mananca. In 9 din 10 cazuri copiii tot ciugulesc ceva din ce au in fata chiar daca zic ca nu le e foame
  • fara telefon la masa (pot fi exceptii, dar nu e loc aici)
  • nu uitam de maniere: stam pe scaun, nu aruncam cu mancare, nu hranim animalele si suntem politicosi cu cei de la masa
  • nu folosim alternative: toata lumea mananca ce s-a gatit - evident exista ceva care sa placa fiecaruia.

In mod sigur, fiecare familie e diferita si ar trebui sa iti adaptezi regulile si meniul dupa nevoile lor. Aceste greseli sunt comune si gradul lor de rezolvare difera de multi factori. 

E important sa adaptati meniul si modul in care interactionati in functie de particularitati, dar in principiu e bine sa aveti reguli cu privire la masa si sa dati credit copiilor.

Ei va vad un exemplu si au nevoie de toata sustinerea in drumul lor spre mese sanatoase si o educatie alimentara transparenta.

Daca ti-a placut acest articol, il poti da mai departe prietenilor de pe Facebook sau poti sa ne urmaresti pagina oficiala - Mofturosi la masa.


Ti-a placut acest articol? Da-l mai departe #mofturosilamasa


Luiza C.

luiza c

Pasionata de gatit. Mama si blogger.

Cred ca orice mama isi poate invinge frustrarile cand vine vorba de a gati pentru copilul ei si de a crea o baza pentru un stil de alimentatie sanatos.

Am pus in acest blog experienta mea legata de un copil mofturos care m-a facut sa inteleg ca a gati inseamna mai mult decat o carte de bucate si niste retete speciale pentru copii. Sper sa te ajute si pe tine!

Citeste pe aceeasi tema:

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >

     ESTI PREGATIT PENTRU UN NEWSLETTER #NEMOFTUROS? 

    Bucura-te de momentele complicate, reale si amuzante ale vietii de parinte cu sfaturi practice direct la tine pe mail. Fara SPAM, doar educatie alimentara.